About Me

My photo
i'm not a perfect person, but i have simple heart and simple love for you.. i always do something wrong becoz i'm juz a simple human !!!

" blog list "

Thursday, December 3, 2009

" bila Bunga berguguran "


Ditiup angin senja
Satu-satu bunga berguguran
Di dalam keindahan tiada lagi cahaya
Hilanglah seri penghias taman



Kelopak bagai sutera
Kini tandus tiada bermaya
Hilanglah keharuman tiada lagi berseri
Bunga layu di pangkuan bumi



Dimanakah jejari yang sering menanti
Untuk menyuntingmu ketika kau mekar mewangi
Dititis embun pagi
Kau tak mungkin mekar kembali



Di remang warna senja
Bila bunga-bunga berguguran
Hilanglah kemegahan cahaya penerang taman
Setelah bunga jatuh berserakan

--***--

ku serah...

Ku serah segala ketentuan
Biarlah masa yang berbicara
Dipangku wajah yang layu
Dan aku telah jemu


Aku tidak mahu berpaling
Pada yang mengganggu dan menggugat
Sapanya meletihkan diri
Hadirnya mengundang penat


Akan ku serah cinta ini
Bukan lagi pada manusia
Kerana cinta martabat itu
Bersalut segunung kepalsuan
Dan kepuraan


Aku semakin tidak peduli
Apa yang mungkin akan terjadi
Kerana gerak dan tindakanku
Mahu bebas dari masalah


Ku serahkan cinta ini
Hanya padaMu, oh Tuhan


Akan ku serah cinta ini
Bukan lagi pada manusia
Kerana cinta martabat itu
Bersalut segunung kepalsuan
Dan kepuraan


Aku adalah aku sekarang
Biar terbuang tetap berjuang
Akan ku serahkan jiwa ini
Sepenuh hati dengan keikhlasan
Aku adalah aku yang sekarang
Ku serahkan cinta ini

........

Wednesday, December 2, 2009

HaNyALaH Dia pEnAwArKU..

Usah di kesal yang berlaku
Tiada gunanya segala alasan
Takkan ku berundur walau seketika
Tak perlu lagi aku menangisi
Pedihnya semalam masih ku terasa
Luka yang berdarah mengalir kesakitan
Hati yang kecewa menangis sedih
Di hiris pilu
Jiwa meronta hiba
Tak bisa putuskan kemahuan hati
Yang menyeksakan diri
Namun kekuatan yang masih tersimpan
Terlepaslah daku dari derita
Usah disebut kisah yang lalu
Cukuplah bagi ku Tuhan Maha Esa
Hanyalah dia penawarku
***************************
THANK U Allah...

Thursday, November 19, 2009

puteriku.....

lame dah tak dgr lagu ni...
antara lagu kegemaran aku...
rindu sgt2....liriknya penuh makna...
..................................................................................
>PuTeRiKu SaYaNG<
by Mestica

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Lembut mu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati




Disebalik bersih wajah mu disebalik tabir dirimu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada Ilahi
Berpegang pada janji yang mengabdikan diri




Malu mu makhota yang tidak perlukan singgahsana
Tapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri




Ketegasan mu umpama benteng negara dan agama
Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya
Wahai puteriku sayang kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya


*************************************


luv diz song so much so..
penuh pengertian...
penuh penghayatan..
punya cerita...
jatuhnya airmata tatkala mendengar bait-bait lagu ini..
oh Tuhan...andai itulah aku...???
....


Saturday, October 31, 2009

# WaNiTa #


Seorang anak laki-laki
kecil bertanya kepada ibunya,
"Mengapa ibu menangis?"


"Kerana aku seorang wanita",
kata sang ibu kepadanya.


"Aku tidak mengerti",
kata anak itu.


Ibunya hanya memeluknya dan berkata,
"Dan kau tak akan pernah mengerti"


Kemudian anak laki-laki
itu bertanya kepada ayahnya,
"Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"


"Semua wanita menangis tanpa alasan",
hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.


Anak laki-laki kecil itu
pun lalu tumbuh menjadi seorang
laki-laki dewasa, tetap ingin tahu
mengapa wanita menangis.


Akhirnya dia membisik,
"Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?"


Allah berfirman:
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "


"Aku memberikannya
kekuatan dari dalam untuk mampu
melahirkan anak dan menerima penolakan
yang seringkali datang dari anak-anaknya "


"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "


"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "


"Aku memberinya
kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah
menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan
hatinya untuk berada disisi suaminya
tanpa ragu"


"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan dan ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."


"Kau tahu,kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."


"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya.. Tempat dimana cinta itu ada."


Selamilah hati wanita mu.. dan ingat lah... Setiap Wanita itu Cantik..


***********************************

quote fr one of the blogger i read..
besar kekuasaanNYA..
wanta itu INDAH...


2012





Release Date: 12 November 2009
Language: English
Running Time: N/A
Director: Roland Emmerich
Cast: Amanda Peet, Chiwetel Ejiofor, Danny Glover, John Cusack

Synopsis: Over the decades, many have prophesised that the world will end when the ancient Mayan calendar ceases on 21 December 2012. But before that occurs, the human race is bound to face natural disasters such as massive volcano eruptions, typhoons and other natural calamities. An academic researcher opens a portal into a parallel universe and makes contact with his double in order to prevent an apocalypse predicted by the ancient Mayans.

(Source: Cinema Online)


note:
x saba nk tgok citer nih..

{ thank you..}

they called me angah..
they called me busuk..
they called me sayang..
n i like it...

coz i know they LUV me..muahhh...
~love diz feelings~

thank u..
for your love n attention when i need it the most..
thank u..
for everything u have done to me..
thank u..
for your care n concern..
thank u..
for your thoughtfulness..
thank u..
for being a tower of strength..
in my moment of gloom..
thank u..
a million times..

*may ALLAH bless u all 4 being such a good person to me...*

Friday, October 30, 2009

>> PeRmATA Buat IsTeri <<

Di keheningan malam...mencari ketenangan after penat mentelaah CF...kudengar lagu dendangan Kopratasa.. 'Permata buat Isteri'.. (luv diz song so much so...)..membawa hatiku jauh..tatkala mendengar bait-bait lagu yang penuh makna...also Nash..'Pada Syura Di Wajahmu'...hope to be gud wife n mom...


PERMATA BUAT ISTERI...

Telah kusiapkan
Satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi
Sebagai isteri

Untuk kau penuhi dengan kemuliaan
Seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang

Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami

Kerana engkau isteri...
Ku ingin kau mengerti
Bahawa hidup ini tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan
Kerana kau isterikU


nota kaki :

writer of diz song sgt2 appreciate w0men as wife..
''tdak dicptakan wanita itu dari kepala utk disanjung..juga tdak diciptakan wanita dari kaki utk dipijak, ditindas..sebaliknya, wanita diciptakan dari rusuk kiri Adam dekat dgn hati untuk dikasihi dan disayangi.."
wahai kaum Adam..
ddiklah wanita dengan kebijaksaan akal..
hargailah wanita tatkala dia masih di sisi..
kerna kasih seorang wanita itu sentiasanya satu tiada duanya..
usah ada sengketa usah ada dusta..
kerna dendam seorang wanita lebih tajam dari kerikil besi yang menembusi..
berbahagialah wanita yang taat kepada suaminya...
kerna syurga seorang isteri letaknya di bawah telapak kaki seorang suami....


dear Allah...
ana asif ya Allah...
dont hate me ya Allah..
help me...lead me to search my way back...
jadikanku seorang wanita tabah..kuat..dan cekal...
kumohon kembalikanlah sinar yang selama ini kian sirna...
andai masih ada esok untukku...






coorporate finance vS keparat finance... (Adah says..) ;p

>time<
2.48am


>venue<
Muni's apartment..


>status<
stuck in the middle...


>topic to cover<
CAPM, Arbitrage Pricing Theory, Capital Structure, Mergers n Acquisitions, Long Term Financin, Issuing Securities,Financial Distress .. (till im gettin stress....haih...)


aaa..getting tired..stress become my fren..best n best fren..pressure..somehow my heart are not here..miss u mummy..huh...plus abah n mummy set high hope 4 diz sem....haih.. trying so hard.. focus...focus..n focus..keep moving on..yeah....dear eye..wake up!!

dear abah n mummy..
i'll try my best to get gud result as possibble..



dear Allah..
help me..
make me strong to face all diz situations...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thursday, October 29, 2009

currently...

dear blog..


***********************************************
exam...exam...exam...
this exam week muscle me out...haih..
***********************************************


currently : im so bored
currently : im so tired
currently : im so hungry
currently : im so thirsty
currently : im so sleepy


but : i've to study....struggling...preparing 4 coorporate finance paper this saturday.


Oh Allah...
gimme strenght to face all diz...
to every1,
plez pray 4 me n sori 4 any wrongdoings..
wish u all jayyid jidan fill imtihan kareem..

Tuesday, October 27, 2009

no title..

Ku Menulis lagi..
Di keheningan malam sunyi sepi..
Seperti hati
Kosong tak bertepi..
Jatuhnya deraian embun di pagi hari
Bagai mengiringi melodi hati
Hilang arah dalam menanti..
Apakah erti..
Mengapa terjadi..
Suratan diri..
Akhirnya tak kupasti..
Aku mencari dan terus mencari..
Dalam kelibat bayang sendiri..
Dalam terang mentari..
Dalam gelapnya malam hari
Hingga hilang tanpa disedari..
Mengapa hati jadi begini..
Adakah kerana tiada Tuhan di sisi???
Atau hilangnya pedoman Ilahi..
Ya Rabbi..
Mengapa ini terjadi..
Mengapa disiksa lagi..
Mungkinkah ini ujianmu ilahi..
Hidup ini penuh mehnah yang menguji..
Kumohon petunjukMu tuk ku bawa diri..
Jauh dari sini...
Bukan bererti lari..
Sekadar pergi membawa hati..
Tidak sanggup rasanya untuk di sini..
Kerna tiada layak diriku lagi..
Untuk bertakhta di sanubari..
Menjadi makhkota hati..
Tidak aku mampu lagi
Melihat bayang-bayang sendiri..
Ku pasrah ya ilahi..
Kerna kau lebih mengetahui..
Hitam putih warna warni..
Ceritera hidup ini..
Yang akhirnya seorang diri..
...simbiosis hidup...

Saturday, October 10, 2009

~the past is gone forever...~




The past is gone forever....


By brooding over the past and its tragedies, one exhibits a form of insanity – a kind of sickness that destroys resolve to live for the present moment. Those who have a firm purpose have filed away and forgotten occurrences of the past, which will never again see light, since they occupy such a dark place in the recesses of the mind.
Episodes of the past are finished with; sadness cannot retrieve them, melancholy cannot make things right, and depression will never bring the past back to life. This is because the past is non-existent.
Do not live in the nightmares of former times or under the shade of what you have missed. Save yourself from the ghostly apparition of the past. Do you think that you can return the sun to its place of rising, the baby to its mother’s womb, milk to the udder, or tears to the eye? By constantly dwelling on the past and its happenings, you place yourself in a very frightful and tragic state of mind.
Reading too much into the past is a waste of the present. When Allah mentioned the affairs of the previous nations, He, the Exalted, said:
That was a nation who has passed away. (Qur’an 2. 134)
Former days are gone and done with, and you benefit nothing by carrying out an autopsy over them, by turning back the wheels of history.
The person who lives in the past is like someone who tries to saw sawdust. Of old, they used to say: “Do not remove the dead from their graves.”
Our tragedy is that we are incapable of dealing with the present: neglecting our beautiful castles, we wail over dilapidated buildings. If every man and every jinn were to try jointly to bring back the past, they would most certainly fail. Everything on earth marches forward, preparing for a new season and so should you.

Tuesday, September 29, 2009

'' Rasa Hati ''

Rasa hati...



'' Ya Allah, limpahkanlah rahmat kepada Junjungan kami, Nabi Muhammad, doktor semua hati dan ubatnya, menjadi sihat semua badan dan kesembuhannya, cahaya semua penglihatan dan terang gemilangnya. Dan selawat serta salam semoga terlimpah pula kepada keluarga dan para sahabatnya..''



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



HENDAK DITANGISI TAK MAMPU LAGI
HENDAK DISAYANGI SUDAH TAK SUDI
HENDAK KU PERGI TIADA ARAH DESTINASI
KERNA YANG ADA SUDAH TAK MENEMANI...


ku tahu, air mata bukanlah juzuk murahan, yang dialir tanpa sedar, tatkala apa yang diharapkan tak seindah yang digambarkan...mendidik manusia itu terlalu berat dan payah untuk dilaksanakan.. namun, itu bukanlah alasan, kerana tugas mendidik itu merupakan suatu tanggungjawab yang dituntut..mendidik manusia itu menuntut kesabaran dan kekuatan jiwa yang jitu..namun terkadang aku tewas dalam keramahan, kemanisan gelak tawa dan suara2 manja mereka..bila rasa sayang melebihi segalanya, hati tewas tuk berkata kebenaran juga teguran...
tiada apa yag kuharapkan melainkan baja yang ku semai ke atas baka2 ini agar menjadi matang dengan didikan yag sempurna supaya ia kenal erti diri juga dunia yang tidak akan kekal lama.. sayang2ku, bangkitlah, sedarlah...usah leka dan asyik dengan dunia yang memfanakan.. bangkitlah dengan jiwa matang..kita bukan slamanya menjadi anak kecil yang saban kali bermain dengan senda gurau.. kita semakin dewasa..maka dewasalah dengan akal yang waras.. kerana kita adalah pewaris di masa hadapan..
sayang2ku, kutahu, jalan ini sungguh asing buatmu..kerna kamu masih belum mengenali erti jalan ini..benar,ia amat memedihkan dan meletihkan..namun itu bukanlah alasan.. jangan sesekali berundur..jangan jadi makhluk pengecut..kerana kita punya maruah.. tamatkan apa yang telah kita mulakan..di situ ada kepuasannya yang menanti..
semoga kita bisa berjuang bersama...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
…ʽʽjanganlah kita menjadi penyebab kepada perpecahan bangsa
dan menjadi sebab kepada kehancuran agama…”
Al- Marhum Ustaz Haji Hanafi

Saturday, September 26, 2009

the moment we learn..

ku sedari saat manis kan pergi...
kerna masa tidak akan terhenti..
walaupun aku rindu..
walaupun aku perlu..
saat itu..
yang telah belalu..
biar jadi cermin pedoman di masa depan..
agar tidak lagi kecundang dalam kesamaran..
sesungguhnya..
yang putus takkan lagi bisa disambung..
yang kusut tak mampu tuk diurai..
dan yang telah hilang tak bisa diganti lagi..
hanya berserah pada Tuhan Rabbi..
di sini berakhir kuntuman layu..
sekian noktah penghujung rindu..
~~~

Wednesday, September 2, 2009

all is well..

salam...

Sorry to those people who read my blog.
I haven't posted in a very long time!
Alot of stuff has happened in my life.
For those of you who care (the one person out there!), I am doing well..
Hopefully I get back to posting here, now that things almost done..


Hello!!!

Tuesday, July 7, 2009

new semester wif new hope...

the time comes again...
new semester wif new hope...

emm..da 2 hari aku kat muadzam..so far, lecture x mule lg..bese r..1st week kan..sibuk ngan add n drop session..sem ni aku kn mule blaja berdikari..mane x nye..jadual aku sume x same ngan classmate lame..da la tercampak..cehh..benci tol..ISSB je yg same ngan KYLA..yg len sume x..
da la kn cr group members yg br..mane la aku kenal..so, kene la pandai2 bw diri..

tp kebetulan gak r, aku ade 4 kelas yg same ngan MURNI..ade gak kwn..tah pe nasib kami bedua tercampak..huhuhu..lg 1 subjek aku ni MS, peliknya mase aku wat add n drop aritu, aku tgk seksyen aku ni capacity 10 org jep..n yg da dftr tuk seksyen tu br 6 org..klaka tol..da la kelas kat harmoni..nk blaja ape 10 org lam dwn harmoni tuh..main kejar2 ke ape??
hahahahaha..nk msk seksyen lain da penuh, clash la..emm..hopefully la admin tuka kan..

pe lg ek yg aku nk citer sal registration sem br ni ek..emm..x byk la..ha...1 thing yg aku rase sem ni cm ade 'aura' br la..aku feel laen ckit..cm ade hidden spirit...hahaha..yela..so far, aku rase cm x saba nk blaja..aku nk blaja btol2 sem nih..maintain 3.0 n above.. chaiyok!! serik aku, cukup r skali dpt pointer below 3.0...sparuh mati aku nk naik kan cgpa..

untk aku dptkn smangat baru utk blaja, byk bende yg aku kene ubah..1st, dr segi susun atur bilik aku, meja blaja, sume tu kn amik kira..bilik kn slalu kemas..x bole selerak..nnt bole hilang mood nk blaja..kn bangun pagi..expecially bangun SUBUH...alhamdulillah...bangun jgak la..even kekadang telajak..kol 6.50 ke 7..kire orait la kan?? hehehe..bilik pun ok..sedap mate memandang..hope aku dpt maintainkan habit nih..lg 1, aku kn berubah..jangan malas, jgn cepat putus asa..the most important thing, be a +ve person..kene lawan sgale bentuk ion2 -ve nih.. bajaye..hehehe..

oh my gosh!! da dkt kol 1 pg..kene tido awal nih..sok ade kelas pagi..huhuhu..chaiyok ZAI !! no pain no gain right ??? okey,nyte...

Thursday, June 11, 2009

mengimbau kenangan

acap..( wei, carikan pakwe istanbul satu ek..hahaha..)

saidatun..(kesabaran sai menunggu kepulangan hadi terchenta..)

hadi...(bes nye glasgow...)


abir's daughter, AUFA.. (cumel..)

piqa..

(xbyk koleksi gmbr member2 aku..ni jep yg ade..)

------------------------------------------------------


sejuk sungguh malam nih...kebosanan melanda..final pun da selesai..tinggal adik2 aku je (nadia,poja,watip,intan, ipah n bal) yg blom abis exam.. wish u all da besh la...banzai !!!


mlm ni kije aku online je la..nk blogging malas giler..nk tido, x ngantok, nk makan xlapa..hurmmm..buhsan2...online jep..malam ni ape mimpi le aku asik bukak fenster..tetibe aku terview kat page member lame aku..'AKHIS'..miss u...da bli kete baru.. whittey viva, NCF 7007..nice touch..(da make over..hikhik..)..da grad pun die..bakal pakar microb la member aku ni..memang tu la minat die pun sejak skola dulu..kalo kelas bio n kimia je xsited memanjang..aku lak yg bosan n tido jep lam kelas pn.zaleha n zainoriah tuh..hahahha..aku benci kot subjek tuh..(ptt result hancus..huhuu..)..tp kelas physic aku x tido..sebab minat..fizik best giler..hahaha..(tp xde rezki nk smbung fizik..)



lama nya da x jumpe schoolmate aku...act, diorg de wat reu last week..tp aku x berkesempatan nk g..de jmputan kawen lak..(sbnrnya, x besedia nk jumpa diorg,donno why.. :-(.. maybe after grad aku jmpe diorg kot..)



eemm..ms view page fenster member2 aku, aku tekejut giler...member aku sorang nih. 'ABIR'..da besalin..dapat baby gurl...caption die x bley bla.."presenting our lil princess, aufa"..anak die pun de mcm muke org arab rr..yela, maknye pun darah arab saudi..aku tumpang gumbira tuk kebahagiaan kawan aku ni..abir ni act, study lg kat UIA..tp sib baek husband die da kije..someone jugak la hubby die..no wonder la nikah cpt..(elok la, avoid pergaulan bebas..ek..)..she's so lucky..



overall, member2 rame la yg da bejaye..n rame yg da nk grad..acap still kat jordan (nk wat 1st malasia aircraft..), syakir kat egypt, hadi kat switzerland, ojan kat japan..mira kat australia..yg kat mesia pun x kurang hebat, aisyah ngah wat project tuk petronas kat miri, pisah jd cikgu, akhis, microb..piqa n sai, fudtech..adi da keje ngan SHELL..iejan lak nk futher master in law..AKU???? emm..masih di sini membilang waktu berakhirnya masa.....



bangga aku melihat kejayaan anak didik 'SHAMS'...menjana permata2 gemilang pewaris negara...


..........^-^..........


serikandi chenta..

Dingin malam tirai kenanganku

Menyerlahkan sekurun ingatan

Terciptalah rimba kehidupan

Percintaan dalam perjuangan


Kesetiaan sebagai bekalan

Bisikan penuh pengharapan

Tiada garis dapat memisahkan

Segalanya kudratMu Tuhan



Alam bagai mengerti

Segala yang terjadi

Embun menitis panas simpati

Pertemuan tiada awal akhir


Perutusan berdarah ku terima

Gugur kuntum di tengah halaman

Medan ini kurasakan sepi

Terpaku pilu


Ku semaikan pepohon kemboja

Yang bunganya adalah hati ku

Semadilah dalam kedamaian

Semangatku tetap bersamamu


Kan kuusung oh! jenazah cinta

Semadikan nisan kasih suci

Semangatmu tetap bersamaku

Selama pasti


Debu malam meragut kenangan

Menyedarkan dari lamunanku

Percintaan dalam perjuangan

Kau abadi Srikandi Cintaku



~~~~~~~~~~~~~~~~~~


rindu la....

cinta dan rindu adalah seperti kopi, pahit !
setia padanya adalah gulanya..
kopi dan gula adalah kepahitan yang manis..


kadang2 di dalam riuh, di luar bgitu sepi..
seperti ada tembok yang memisahkan..
seperti gagalnya laut menakluki sungai dengan masinnya..
riuh itu laut, dan sungai itu .....?


kasihku padamu adalah laut tanpa pantai..
hujan tanpa awan, rinduku padamu..
adalah mabuk tanpa anggur..makan tanpa kenyang..

Sunday, June 7, 2009

B.E.R.S.I.H.

kenapa, manusia itu susah untuk mem'bersih'kan hati, jiwa dan diri nya??

susah sekiranya kita x ada guru atau petunjuk....jalan untk kembali kepadaNYA.
kita dah berada di landasan yg betul....kita dah jumpa guru yg sebenarnya guru..ni dah cukup beruntung.
untuk membersihkan diri perlukan masa yg tiada tempohnya...
dalam x sedar kita telah berusaha besungguh hati membersihkan diri kita.
cuma kita perlu ikut apa yg di sampaikan.
tiada apa yg senang dlm kehidupan,sekiranya kita tergolong dlm golongan orng mukmin kerana dunia penjara org mukmin.
yg mana kita tidak boleh melangar perintahNYA.bagaimana untk melepasi halangan dan rintangan hidup sedangkan kita dikelilingi
dengan kejahilan.inilah halangan dan rintangan yg harus kita lalu untk mengesahkan keimanan kita.



apa yg dikatakn 'bersih' sebenarnya??
1.jangan cakap bohong
2.jangan mungkir janji
3.jangan pecah amanah
inilah yg dikatakan bersih segalanya
agama islam itu mudah senang.
lakukan lah apa yg senang dahulu untuk kita paham yg lebih dalam.
bila hati dan angota kita melakukan sama maka kita dekat pada kebenaran.
berkata benar,niat lafas perbuatan.
hati kita tiada rasa kianat
tiada rasa mengeluh atas apa tg terjadi
kerana semuanya itu kehendakNYA.
kita terima tanpa merungut atas apa yg terjadi.
sebab kita x tau sebelum ini kita melakukan kesalahan
ujian dan balasan TUHAN
balasan adalah kesalahan kita
ujian apa yg belum kita lakukan.



kata org tua dulu2, bersih itu bersifat lahir dan batin..
y dikatakan lahir itu adalah,angota kita tidak melakukan sesuatu larangan perintahNYA.
umpama nya kaki,tangan kita tidak melangkah untuk melakukan keburukan.
mulut kita tidah menyatakan sesuatu yg buruk.
telinga kita tidak mendengar untuk keburukan.
kita tidah memakan sesuatu pendapatan yg tidak bersih.
berhati bila makan belanja org.
batin ada lah yg dlm.
hati kita tidak ada rasa dengki dan kianat
bersihkan yg luar baru bersih yg dalam.
bersihkan apa yg nampak bru leh bersih apa yg x nampak.



apakah layak, insan 'kotor' seperti kita ini untuk berada di jalan ini??
insan kotor macam kita lah yg layak duduk di jalan ini.kerana ini lah keiklasan kita pd NYA.




masihkah ada ruang untuk kembali??
TUHAN MAHA PENGASIH DAN MAHA PENGAMPUN
hanya kita saja yg lupa pd NYA.



*mencari erti kehidpan*

Wednesday, June 3, 2009

-the hero is in me-

mlm ni kegilaan aku untuk menulis blog tidak dapat dibendung...cume tenet plak malam ni wat hal..mcm *_ _*...kura2 berlari pun lg laju la...wat spoil mood je..ilang da idea2 bernas aku..hahahaha
aku br lepas calling2 ngan "my bro"...walaupun hakikatnya aku xde abang..tapi bila ngan die, aku rase cam die lah abang aku..yang bisa rasa suka duka aku..yang slalu memberi nasihat walau tanpa dipinta..die slalu mention kat aku 'gud gurl'..thanks bro!! sayang kamu..
stiap kali die beri nasihat pada aku, aku seolah2 merasakan kata2nya tu sampai ke setiap urat nadi aku..(chewah..poyo siut..)..memangkin semangat aku untuk bangun semula dan meneruskan perjalan aku yang terhenti..mungkin inilah yg dikatakan, bila kata2 tu datang dari hati nurani yg ikhlas, ia akan memberi ketenangan kepada si penerima..
benar kata nya..aku perlu punya pendirian sendiri..tetap dan teguh... biar mati kerana MARUAH?? tapi...emm...
pendek kata, if org bising pasal kt wat keje kat 'jalan ni', juz leave it..to all people out there, if rase x puas ati ngan ape yg aku wat, i juz can say bye2...thats all..(if bende yg aku wat tersimpang dr adat, sudilah kiranya tegur2)..ada mase nya aku fokus pada keje, ade ms nya aku bersama rakan2 'sekerja'..ade masa nya aku boleh bersuka ria...so, aku x nk menencampur adukkannya..if rase xleh coop ngan pendirian aku, you may leave..(thats the real of me..im sick of being a pretender..)
katanya lagi, aku perlu belajar untuk buat keputusan..ya..memang..aku amat sukar untuk menentukan pilihan mahupun keputusan aku..tapi mulai sekarang, aku harus belajar..buat keputusan...setiap yg ada di bumi ini punyai keputusan tersendiri..adakala, keputusan yg kita buat itu bakal melukakan hati org lain..ada benar katanya, tatkala kita hendak menyenangkn hati insan lain, ada ke yg memikirkan hati kita??? adakah ini setimpal?? membuat keputusan itu bukan dinilai atas dasar sama ada melukakan hati @ tidak..atau hendak menjaga hati orag lain semata2..tapi ia dilihat, sejauh mana kepentingan sesuatu keputusan itu..
one thing yg aku realize apa yg berlaku pd aku is, aku terlalu skeptikal ngan pndpt sendiri..slalu bimbang akan 'kata'2 org sekeliling.. yes..true..so my bro pesan, yg bercakap tu org sekeliling, kata2 diorg tu juga datang dr DIA..mgkin DIA bg org itu kata2, tapi tanpa rahmat Tuhan. got it?? alah, sama mcm org merompak la..Tuhan tetap gerakkan die untuk merompak kan walaupun sebenarnya kita sendiri tau perbuatan tu salah...so, from now on, what ever org nk ckp, juz let them go wif their own way..if kt wat keje kerana DIA, tak payah risau..org nk mrh ke x puas ati ngan cara kite ke..biar la..die jd mcm tu sebab x REDHA..nk jadi ape??
------------------------------------------------------------
emm..mate aku pun da bepina ni..asik blogging dari tadi..act, byk lg yg aku nk tulis..but, i've to stop now..kalo x,smpi x tido jd nye ni kang.. aku pun nk blk n9 sok..nk kene bgn awal..maklum la, tumpang org kan.. hahahhha...adios...zzZZZzzzzz...

in trouble....


kembalilah wahai diri yang alpa..


~ today, jiwa aku rasa kosong, sunyi, sepi... macam takde apa yang berlaku dalam hidup aku... Aku bangun dari tidur, bersiap menjalani rutin harianku..pergi ke kelas..Penuntut swasta seperti aku ini memang tiada pilihan melainkan menunaikan tanggungjawab di kampus...Adakala terbit rasa bosan dalam diri... "Sampai bila aku mesti mcm ni?..."


~ day by day, aku rasakan keseronokkan yang dulu pernah aku rasakan kini hampir hilang... Aku cuba untuk mencari ketenangan dalam diri tetapi makin aku cuba, makin teruk plak jadinya... macam ada yang tidak kena... yang paling malang sekali, aku asyik temper je lately ni..tp, aku cuba untuk menumpukan perhatian sepenuhnya pada tugas2 yang perlu aku selesaikan tapi gagal jugak... Fikiran melayang, otak jadi buntu sampai aku tak dapat memikirkan apa yang harus aku lakukan sebenarnya...


~ lagi2, akhir2 ni aku buntu utk membuat keputusan yg agak penting dalam hidup aku...aku benci buat keputusan..maklumlah, aku seorg yg cukup bermasalah utk membuat pilihan dan menentukan keputusan.. memang parah la jadinya... Tunggang terbalik hidup aku jawabnya... Aku rasa pelik, mengapa sekarang aku merasai dan mengalami semua ini?... Adakah ini tanda-tanda aku akan menghadapi masalah di masa hadapan?...


~ Aku akui, memang sejak kebelakangan ini banyak tekanan yang aku terima; dari segi plajaran, kerja, $$ dan sebagainya... aku merasakan bahawa ianya membebankan aku sehingga mengubah kelancaran perjalanan kehidupan seharian aku...Aku ingin sendirian... Aku perlu mencongak dan mengamati susur galur kehidupanku selama ini; apa yang kurang dan tidak kena sehingga ianya merubah diriku yang sebenar... Aku yakin, mungkin kerana terlalu banyak berfikir, aku lupa segala-galanya...


* Tidak, aku tidak boleh biarkan ianya berlarutan... bagaimana semua ini harus berakhir?? aku harus segera untuk membuat keputusan sebelum ianya menjadi barah..penentuan kepada sebuah kehidupan..aku tak boleh leka bermain dengan fantasi yang menipu PANCAINDERA dan MINDA..aku bukan hidup mcm dlm citer snow white or cinderella.. zai !!!! wake up !!! u've to make a decision right now..make it clear dear.. u yourself have to solve it..u've to.. oh ALLAH, plez help me..help me search my way back...oh ALLAH..crying in the middle of the night..


============lost============



Monday, June 1, 2009

"sacrifice"

sacrifice...pengorbanan...
~~~~~~~~~~~~~
sekadar ingin mengungkap pemikiranku about life and sacrifice..
pengorbanan...
aku sendiri masih tidak mengerti...apa itu pengorbanan...
namun, apa yang pasti setiap org mempunyai definasi dan alasan yg tersendiri...tapi banyak juga yg salah mentafsirkannya..tak terkecuali aku juga..
tidak aku nafikan..hakikat pengorbanan itu sangat pedih sebenarnya (bagi mereka yg benar2 melaluinya)..menyakitkan.. memilukan..
bak kata abang R..sifu aku...
pengorbanan itu adalah apabila kita melepaskan sesuatu yg kita sayang dengan serta merta atas sebab suatu tuntutan...satu kata2nya tak pernah aku lupa, "usah bicara soal perjuangan andai tak bisa berkorban"..it's quit complecated..


melepaskan sesuatu yg kita sayang??? its not a simple thing... hard to do babe...melepaskan..means, terpaksa membiarkan ianya pergi dengan hati yg rela..mungkin benar..dengan membiarkan atau melepaskan sesuatu yg kita sayangi itu adalah lebih baik daripada kita kita memilikinya..cuma persoalannya..adakah kita mampu..untuk melepaskannya.. kita ni manusia..yg punya hati juga perasaan untuk merasai apa itu sedih, suka, bahagia..yg punya akal untuk berfikir..yang punya jiwa letaknya semangat pemangkin kehidupan..untuk berkorban, jiwa harus kuat...tak mudah cembeng...tak gitu... :p

basically, berkorban ni bleh jd macam2 la..mungkin dari segi masa, wang, tenaga juga diri sendiri.. tapi harus dinilai juga, sama ada apa yg dikorbankan itu bersesuaian atau tidak..mungkin mengorbankan wang atau segala bentuk material, kita mampu lakukannya.. namun, utk mengorbankan/melepaskn 'perkara' yg kita sayang adalah tidak mudah..cakap saja mungkin mudah..tp utk melaksanaknnya adalah trlalu sukar..

Oleh itu, marilah kta fikir dan muhasabah, belajarlah untuk berkorban demi insan lain demi kebahagiaan org lain (jgn terlalu memikirkn kesenangan sendiri) dan hargailah sebuah pengorbanan..kerana di situ letaknya kepuasan sebuah kehidupan walaupun hakikatnya cukup memedihkan.. sedarlah wahai diri, apakah kita benar-benar bersyukur dengan apa yang kita ada? Allah tidak akan sekali-kali menzalimi hamba-Nya yang beriman dan bertaqwa.. ujian yang diturunkan itu adalah untuk mengukur sejauh mana iktikad dan keimanan kita terhadap yang Maha Pencipta.

******************************

teringat aku kpd satu lagu yg membawa erti sebuah pengorbanan.. lagu yg aku sgt suke time aku 'baik' dulu.. an islamic song's from Hijjaz..one of the greatest nasyid group..which titled..

berkorban demi cinta...

Bermula gemilang cahaya

Petunjuk pimpinan yang Esa

Menempuh jalan hidup di dunia

Cabaran yang silih berganti

Dugaan mematangkan diri

Mengajar erti hidup ini

Berjuang berkorban demi cinta

Suka dan duka suratanNya

Mengenal makna jalan bahagia

Masa yang silih berlalu

Semakin hampir saat itu

Ya Tuhan tunjukkan

Moga selamat bersamaMu

Biarpun bersama kekurangan

Namun bersyukur kurniaan Tuhan

Iman di hati sabar menjadi pemujuk diri

DenganMu ku punyai segala

Tak kan beruntung seisi dunia

Limpah kurniakan petunjuk bantuan

Tempuh hari yang mendatang

Semoga?

Sisa hidup ini tak kan terbuang lagi

Setiap detik masa dalam amalan jua

Jangan dipisahkan denganMu kebahgiaan

Semoga dengan ini jambatan menemui

Cinta yang sejati

Itu yang abadi

Berjuang mencari iman taqwa

Perisai menempuh pancaroba

Penentu tempat rahmat bahagia

Seiring teman dan saudara

Pimpinan tauladan baginda

Ya Tuhan bantulah

Moga selamat selamanya

Hakcipta : Hijjaz Records Sdn

>>>>>>>><<<<<<<<

Tuesday, May 26, 2009

..managing emotions..

Topic of the day : Managing your emotions..

>Emotional intelligence is the ability to manage our emotions and those of others.
>The first step is to understand how our own emotions affect how we think and act.
>Also vitial to understand how our emotions affect others.
>Become more aware of other people's emotions, what impact they have on how they behave and on how we feel.
>Don't manipulate or suppress feelings. Understand, support and channel emotions as productively as possible.
>We think we are aware of our feelings, personal traits, strengths and weaknesses, but we are actually more aware of our failings than our good points.
>Why? Because the good we do comes naturally for us so we take it for granted and discount it by saying it was nothing or by saying surely everyone does that.
>You can't manage how you feel about things unless you are fully aware of both sides of yourself - good and not so good.
>Some people over emphasize their bad points and others are so good at defending themselves, without realizing it that they are always in denial.
********************************************

Steps to managing emotions more successfully :

Understanding your emotions
Controlling your
anger
How
happy are you?
Resolving
conflict
Assertiveness
Managing stress
Coping with
anxiety
Being less
defensive!
Burning the
candle at both ends?

Monday, May 25, 2009

BERTUAHNYA ISTERI...



Subject: Bertuahnya isteri dapat suami begini.....


(kisah ni aku tulis semula dari sebuah web yang aku da lupe ape namanya..)


"setiap wanita pasti mendambakanNYA.. "


>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<


INSYAALL AH...Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya membawa isteri ke 'Mahkota Medical Centre', dia mengadu kepada saya kepalanya pening, rasa mual dan badanya lenguh-lenguh. Saya tanyadia"mengandung kot?" Dia kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja,saya bawak dia jumpa doktor dan ternyata.... isteri saya mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah.Maka bermulalah cerita baru dan haluan sejarah masa depan akan pastinya berubah lagi. Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum ini senang baginya,termasuklah bau badan saya. Morningsickness yang teruk sekali bagi isteri saya.Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa. Makan tak boleh,minum tak nak, apa pun tak nak.Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur, kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai saja solat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur kat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya. Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu, sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan saya sudah tahu macamana nak elakan insomnia yang dialaminya,iaitu dengan membaca Al-Quran sehingga isteri saya terlelap.Memang kebiasaan sebelum mengandung pun saya akan membaca Al-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidur sehinggalah dia terlelap.Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan janin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya ceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermula dengan kitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab'Kasyaful Mahjub'. Mungkin ada pembaca yang berkata saya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janin survive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang tak berharapan. Segarang-garang harimau pun tak makan anak, apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku pada kemudian hari adalah di luar bidang kuasa saya. Siapa saya untuk mempersoalkanya. Sayabercerita kepadanya tentang Allah,zat, sifat, asma, afal. Dan cerita itu kembali bercerita kepada diri saya. Ada yang menghantar email dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Tak kiralah anak,isteri atau suami. Bagaimana?



1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya di waktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(subconscius mind) adalah paling optimum ketika ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).


2.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke ubun - ubun orang yang ingin anda nasihati.


3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah alfatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda.


4. Angkat ibu jari anda, kalau boleh janganlah di putuskan zikir di dalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya.Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan berselawat,banyak bersabar. Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihatyang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda.


5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini.



Pernah di zaman Imam Abu Hanifah(Hanafi An Nu'man), seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah."Tuan, bagaimanakah tuan mendidik Hanafi sehingga begini istime wajadinya. Jawab bapa Imam Abu Hanifah "Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan".Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang belum dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi. Saya beri anda satu logik akal,acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri. Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang membesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasa berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh Luqman Al Hakim kepada anaknya. Saya bacakan kisah para rasul, para nabi,wali songo, tujuh wali melayu kepadanya.Cuma isteri saya menasihati agar suara saya tidak terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apa pula kata mereka nanti. Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun nyenyak dibuai mimpi. Saya baru selesai membaca surah yasin di sisi isteri hingga dia terlelap.Saya kehalaman rumah, mahu merenung langit malam, satu-satunya hobi saya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anak yatim piatu, saya bawa hingga kini. Langit agak terang dan bersih. Saya bersandar dibangku marmar. Kalau isteri saya sihat pastinya dia menemani saya disini, kami akan bercerita tentang segala-galanya, tentang masa depan, tentang anak, tentang cinta, tentang Tuhan. Saya terus merenung langit malam, saya anak yatim piatu yang ditinggalkan ditengah padang rumput, sehingga sekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya. Kini saya akan menjadi ayah. Bermula dari saya akan wujud salasilah keturunan yang baru.Saya bertekad dalam hati, Insyallah jika anak ini lahir, dia tidak akan saya biarkan membesar seperti saya. Dia tidak akan saya biarkan menagih kasih di rumah kebajikan. Dia tidak akan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak perlu dibohongi yang teddy bear adalah 'mama' nya seperti saya. Airmata ini mengalir lagi. Mudah benar ia tumpah.Oh! janganlah tumpah lagi. Sudah terlalu banyak tertumpah.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujud menyembah ilahi.Pesan guruku air mata lelaki jangan ditumpahkan sia-sia.Saya tidak mahu terus melayanperasaan,segera saya kuncikan pintudan ke kamar tidur.Isteri saya telahpun nyenyak dibuai mimpi.Inilah 'bintang timur' dalam hidup saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam hidup saya, memberi harapan, keyakinan, kesetiaan dan cintanya kepada saya.Insyallah tidak lama lagi,akan muncul 'bintang timur kecil' dalam hidup saya."



Iman Itu Lebih Cantik Dari Sekalian Yang Cantik,

Nikmat Iman Itu Lebih Manis Dari Madu....

dan Memelihara Iman Itu Lebih Sukar Dari Meniti Sehelai Rambut..."


..................................................................................................................

* first love *


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

talking about love, it may be a sensitive issues..and it is too subjective..what a pleasure if we could find true love, love till the ends of the breath...cinta tu ibarat layang2...perlu bijak bermain dengan talinya..tali jangan sampai terputus...layang2 dibiarkan terbang tinggi kekiri mahupun ke kanan..mengikut arah anginnya..tapi ingatlah, tali sebagai guidance kepada layang2..jika talinya rosak maka layang2 akan hilang arah punca..sehingga kadang kala layang2 hilang entah ke mana..atau mungkin tersangkut di celah pepohon kayu..
MEMANG cinta pertama sukar untuk dilupakan, apatah lagi mahu meminta melupakan cinta pertama.. Biarlah perasaan itu pergi dan datang dengan sendiri.. some says first love adalah kenangan dan akan kekal abadi. Semakin kuat berusaha untuk melupakannya, semakin sukar untuk berbuat demikian. This is becoz mind always keep thinking of him and therefor, influence our emotion. So, memaksa diri untuk melupakan sesuatu peristiwa itu seolah-olah memaksa diri melupakan sebahagian apa yang dilalui dan ia pastinya sukar untuk dilakukan.

Masa banyak membantu kita untuk melupakan seseorang. Bak kata pepatah, cinta akan hidup bersama waktu. Apabila waktu itu mati, matilah cinta. Anggaplah cinta itu seperti hujan, waktu lebat atau lama sekalipun pasti akan reda juga.
in love there's no true or false... Cinta itu buta dan sebab tulah sehingga kini, first love tu masih bertakhta di hati n sentiasa mengharapkannya kembali.Persoalan sama ada akan berkahwin atau tidak, biarlah TUHAN yang menentukannya. kita cuma mampu berdoa agar bertemu dengan orang yang benar-benar mencintai kita dan hati akan terisi dengan cinta sejati.

~~~~~~~~~~ love is a neverending story ~~~~~~~~~~



Sunday, May 24, 2009

true story of KAK JU...

..JU vs DEVIL..
_______________________________________________________
sebuah kisah benar tentang kak ju yang aku tulis semula berdasarkan pengalaman..
bukan rekaan, dongeng..mahupun fantasi...
________________________________________________________

Sabtu..jam sekarang menunjukkan jam 1.50..
Namun mataku tak mampu untuk dipejamkan..ntah kenapa malam ni agak susah untuk melelapkan mata…sekali-sekala, terdengar teriakkan kak ju.. membuatkan aku seringkali terkejut..kak ju(tak tahu nama sebenar) masih menjerit..meraung2..merapu…ntah apa…sungguh dahsyat..begitu kuat sungguh ilmu yang digunakan’nya’..kak ju.. sebaya kakak aku..sudah 2 tahun sakit..pada mulanya..dia dikatakan trkena sampuk..yela…selalu keluar..bila bawa berubat, ramai yang kata die terkena/ atau ‘terpjak’..macam2 lagi..tp..baru2 penyakit kak ju dapat dikesan..rupa2nya dia sudah terkena buatan org..org tu pulak dulu pernah jad jran kami..2 thn yg dulu, sebelah rumah aku telah disewa oleh sekumpulan org bujang..mula nya kisah, ade sorang mamat ni syok kat kak ju.. tp kak ju x layan kot..lepas beberapa bulan..mamat ni pindah..(ntah bile die pindah pun aku x tahu..die ilang cam tu jek)..mula time tu la kak ju sakit..asik menyendiri jek…bile malam ckp sorang2…die wat prangai pelik2….then, mak kak ju pun bw la g berubat…org sume kata die kene sampuk la..day by day, penyakit kak ju makin menjadi2..bukan makin baik…tp masih undercontrol la…lately ni jek yg menjadi2…kisah kak ju terkene buatan org ni terbongkar pada hari kelmarin kalo x silap(menurut cerita mak aku, kalo salah maaf la..) malam tu die tetiba meracau..cakap yg bukan2…tp ms tu bkn dia yg ckp..tp ‘org lain’….macam2 bahase lak kua(aku x tau la cmne bunyi nye..aku x tau..) dia ckp la…

’knapa ju x suka aku..aku suka kat ju..kenapa ju sombong…’
‘sebenarnya aku dah buat kau..’
‘aku dah tanam banyak barang depan rumah kau..’
‘semua yang jadi di sini aku yang buat..’
(2 bulan yg lepas 2 org budak kat taman aku diganggu oleh makhluk yg bernama “hantu raya”..)
‘aku akan buat kau merana sampai mati’
‘Biar sampai xde org nk kan kau..’
‘aku bagi kau makan Clorox ,kau x mati..’
‘aku bagi makan racun pun x mati2 lagi..’
(2 tindakakn di atas telah dilakukan oleh kak ju tanpa dia sedari sendiri..alhamdulllah..kak ju masih dapat diselamatkan..)

macam tu la lebh kurang yg diceritakan oleh mak aku..lihatlah..betapa kejamnya manusia..bila akal menguasai diri..hilang lah pergantungan hati terhadap ILLAHI..

mula2 nya aku x bape nk caye sgt la ape yg mak aku citer..(coz, aku x suke accept something yg aku x nmpk..)..tp malam ni aku saksikan sendiri keadaan kak ju..ms tu aku satu family br jek smpi umah dr SEREMBAN 2(g shopping la..pe lg..)…sampai je dpn umah, aku nmpk kete byk gile…nk2 kat area uma kak ju..aku da riso la..ye r..ramai giler cam ade org meninggal..mau tak cuak..pas parking kete , kami pu g la uma kak ju..senyap je…tibe je, ms aku kat dpn pagar umah kak ju..aku terkejut ble kak ju berlari ke arah depan pagar n menjerit..(ms tu aku btol2 berdepan ngan kak ju..tekujut sih..)

arrgghhh..‘aku nk kau makan racun…’ arrghhh…eerrghhh….heerrrrgghhh.. (giler x sound effect aku..hahahahhaa..)

time tu, bulu roma aku pun sibuk2 nk berdiri..meremang sih..tekejut aku dibuatnya..btol la ape yg diceritakan oleh mak.. melihat keadaan kak ju mcm tu, aku pun cepat2 balik umah..bukan TAKUT….cume aku x bersih…so, b4 it become worst, aku rs better aku balik..setan kan suke time2 cmni..aku rs cam nk tolong je…tp x tau nk tolong mcm mana… ya tuhan…….

aku masih tidak boleh melelapkan mata dek kerana teriakkan kak ju yang semakin kuat..

‘aarrghh…eerrgggghh…pergi…..jgn ganggu aku…arrrrrrrrrrghh…’(mcm2 jenis bunyi)

kadang kala kes kak ju ni membuatkn aku terfikir..how great is love power..sehingga membuatkan seseorang itu buta..dan sanggup melakukan apa saja..oleh kerana tidak mendapatkan cinta kak ju…lelaki itu sanggup membuat kak ju tersiksa dan menderita..yelah..mungkin pada dia..kak ju tak terima dia..dia fikir kak ju tak boleh dimiliki oleh sesiapa..yelah…daripada berputih mata..apa omputeh kata, do or die..ape yg aku mengarut nih…that’s y die wat kak ju cm tu kot…nauzubillahi min zalikh..mintak jauh la aku dari semua benda ni..
tp ble dipikir balik..bodoh jugak org yang 'wat' kak ju ni..drpd die wat kak ju cm tu..baik die wat kak ju jadi suke kat die..at least die dpt kak ju gak..hahahha..dlm pandai ade gak bodoh nye..hahahahha..(tp ni xpatut dicontohi..aku juz ckp r...)

kak ju masih lagi menjerit…
menurut kata ustaz tadi yg mengubat kak ju, katanya bukan sedikt ‘benda’kat badan ju ni..dah terlalu banyak…(kesian kak ju…)
dia kena lawan ‘benda’ ni..bukan mudah..takut x termampu oleh kudratnya…

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ya Tuhan sembuhkanlah kak ju.. andai benar dia yg bersalah..janganlah kau hukum dia sebegni…tunjukkanlah dan bukakan lah seluas2 nya pintu hati ‘si pembuat/pengganggu’ kak ju.. agar die menghentikan segala gangguan ini…lembutkanlah hatinya untuk memaafkan kak ju..kembalikan lah die ke jalan asal..jalan yang engkau redhai..sesungguhnya, engkaulah TUHAN yg membalik2 kan setiap hati milik manusia..
amin2 ya mujibassa ilin…

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jam menunjukkan 2.45pg..mata aku pun da bg isyarat lampu merah..tanda utk aku berhenti..tp..stiap kali mata aku nk terlelap..suara kak ju menjerit mengejutkan aku..
emmm…
apa yang mampu aku buat????
Berserah???
Buat x tau??
How if it happen to U ???????
Eemmmmm…
Nk tido lahhhhhhhh….
Moga kak ju cepat sembuh..
**********************************************
pesanan :
jagalah setiap tindakan mahupun lisan..
"kerana mulut badan binasa"..
jadikanlah, kisah ini sebagai pengajaran di masa hadapan...
____________ends____________

Wednesday, May 20, 2009

am i a shopaholic ???


am i a shopaholic??? you judge...
i shop when I'm bored, i shop when in need, i shop for fun!
act, it depends on your definition of the word...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

SHOPAHOLIC

The term shopaholic used to mean someone who liked to shop, maybe a little too much. Now being a shopaholic may mean that you are a compulsive shopper who spends beyond your limits, buys things you have no use for, and uses shopping as a way to feel better temporarily.

Some believe that the compulsive shopper or shopaholic is actually suffering from an addiction (having a compulsion to a commit a behavior, being unable to stop a behavior, and continuing the behavior despite harmful consequences). Research now shows that addictive behavior often provides a momentary lift in mood. A flood of “good feeling” producing hormones rewards a shopaholic. Unfortunately the lift is not permanent, and the shopaholic must go out and shop more in order to find the next boost in hormones.

In a sense, when one is shopping, they are given a few moments of good mood. This is a momentary mental reward. So it encourages one to repeat the pattern in order to feel that “high” produced by shopping and purchasing.

Needing shopping, just like needing any other activity or drug to regulate mood suggests that mood is already in chemical imbalance.

Often restoring chemical balance, through medications like anti-depressant, can help curb some of the urge to shop. However, this is only one half of the equation. As a person becomes a shopaholic, he or she not only physically depends on the shopping for chemical balance, but also emotionally depends on the shopping.

This can be especially difficult, since most of us need to shop from time to time. You cannot simply go “cold turkey” if you are a shopaholic. You will probably still need to occasionally shop for things like groceries, and this can lead to regression in fighting the addiction.

Just like any other addict, the shopaholic must want to quit. Very little can be accomplished until there is a sincere desire to end the behavior. For some this only occurs when they hit rock bottom. Hopefully, recognizing the signs early can help one curb the behavior in its infancy, so it does not become an addictive behavior that controls one’s life.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


what can i say is...

I completely agree that in this day and age, it is an addiction. A shopaholic actually needs control and a guardian and a certain credit limit. A shopaholic can also become angry . . . when anyone won't take them shopping, the shopping takes full precedence over the person.

I know because I have had this experience . Nothing can help except fear. And that isn't enough to stop. And negative feedback is not enough to stop shopping.

actually,I do go shopping when I get stress of people around. and it proofs me..i become so comfortable with it which is ok n i suddenly turn to feel better. however, it should be controlled to avoid addiction. my point of all this, go shopping is a good thing where it help us to get out of stress but not being a shopaholic. n ianya harus diingat n dikawal supaya tak jadi ketagih..

what say U...?

*______*


Tuesday, May 19, 2009

~ you're my everything ~

currently luv this song so much so..
ESMERELDA
" You're my everything "
***********************************************************************
You're my everything
The sun that shines above you makes the blue bird sing
The stars that twinkle way up
in the sky, tell me I'm in love.
When I kiss your lips
I feel the rolling thunder to my fingertips
And all the while my head is in a spin
Deep within I'm in love.
You're my everything
And nothing really matters
but the love you bring
You're my everything
To see you in the morning
with those big brown eyes.
You're my everything
Forever everyday I need you
close to me
You're my everything
you'll never have to worry
Never fear for I am near.
Oh, my everything
I live upon the land
and see the sky above
I swim within her oceans
sweet and warm
There's no storm, my love.
Chorus:
When I hold you tight there's nothing
That can harm you In the lonely night
I'll come to you
And keep you safe and warm
It's so strong, my love.