About Me

My photo
i'm not a perfect person, but i have simple heart and simple love for you.. i always do something wrong becoz i'm juz a simple human !!!

" blog list "

Monday, June 1, 2009

"sacrifice"

sacrifice...pengorbanan...
~~~~~~~~~~~~~
sekadar ingin mengungkap pemikiranku about life and sacrifice..
pengorbanan...
aku sendiri masih tidak mengerti...apa itu pengorbanan...
namun, apa yang pasti setiap org mempunyai definasi dan alasan yg tersendiri...tapi banyak juga yg salah mentafsirkannya..tak terkecuali aku juga..
tidak aku nafikan..hakikat pengorbanan itu sangat pedih sebenarnya (bagi mereka yg benar2 melaluinya)..menyakitkan.. memilukan..
bak kata abang R..sifu aku...
pengorbanan itu adalah apabila kita melepaskan sesuatu yg kita sayang dengan serta merta atas sebab suatu tuntutan...satu kata2nya tak pernah aku lupa, "usah bicara soal perjuangan andai tak bisa berkorban"..it's quit complecated..


melepaskan sesuatu yg kita sayang??? its not a simple thing... hard to do babe...melepaskan..means, terpaksa membiarkan ianya pergi dengan hati yg rela..mungkin benar..dengan membiarkan atau melepaskan sesuatu yg kita sayangi itu adalah lebih baik daripada kita kita memilikinya..cuma persoalannya..adakah kita mampu..untuk melepaskannya.. kita ni manusia..yg punya hati juga perasaan untuk merasai apa itu sedih, suka, bahagia..yg punya akal untuk berfikir..yang punya jiwa letaknya semangat pemangkin kehidupan..untuk berkorban, jiwa harus kuat...tak mudah cembeng...tak gitu... :p

basically, berkorban ni bleh jd macam2 la..mungkin dari segi masa, wang, tenaga juga diri sendiri.. tapi harus dinilai juga, sama ada apa yg dikorbankan itu bersesuaian atau tidak..mungkin mengorbankan wang atau segala bentuk material, kita mampu lakukannya.. namun, utk mengorbankan/melepaskn 'perkara' yg kita sayang adalah tidak mudah..cakap saja mungkin mudah..tp utk melaksanaknnya adalah trlalu sukar..

Oleh itu, marilah kta fikir dan muhasabah, belajarlah untuk berkorban demi insan lain demi kebahagiaan org lain (jgn terlalu memikirkn kesenangan sendiri) dan hargailah sebuah pengorbanan..kerana di situ letaknya kepuasan sebuah kehidupan walaupun hakikatnya cukup memedihkan.. sedarlah wahai diri, apakah kita benar-benar bersyukur dengan apa yang kita ada? Allah tidak akan sekali-kali menzalimi hamba-Nya yang beriman dan bertaqwa.. ujian yang diturunkan itu adalah untuk mengukur sejauh mana iktikad dan keimanan kita terhadap yang Maha Pencipta.

******************************

teringat aku kpd satu lagu yg membawa erti sebuah pengorbanan.. lagu yg aku sgt suke time aku 'baik' dulu.. an islamic song's from Hijjaz..one of the greatest nasyid group..which titled..

berkorban demi cinta...

Bermula gemilang cahaya

Petunjuk pimpinan yang Esa

Menempuh jalan hidup di dunia

Cabaran yang silih berganti

Dugaan mematangkan diri

Mengajar erti hidup ini

Berjuang berkorban demi cinta

Suka dan duka suratanNya

Mengenal makna jalan bahagia

Masa yang silih berlalu

Semakin hampir saat itu

Ya Tuhan tunjukkan

Moga selamat bersamaMu

Biarpun bersama kekurangan

Namun bersyukur kurniaan Tuhan

Iman di hati sabar menjadi pemujuk diri

DenganMu ku punyai segala

Tak kan beruntung seisi dunia

Limpah kurniakan petunjuk bantuan

Tempuh hari yang mendatang

Semoga?

Sisa hidup ini tak kan terbuang lagi

Setiap detik masa dalam amalan jua

Jangan dipisahkan denganMu kebahgiaan

Semoga dengan ini jambatan menemui

Cinta yang sejati

Itu yang abadi

Berjuang mencari iman taqwa

Perisai menempuh pancaroba

Penentu tempat rahmat bahagia

Seiring teman dan saudara

Pimpinan tauladan baginda

Ya Tuhan bantulah

Moga selamat selamanya

Hakcipta : Hijjaz Records Sdn

>>>>>>>><<<<<<<<

0 comments: